Disputa

Mi a disputa? Formális vita, amelyben szabályok és keretek mentén a résztvevők érvelnek (nem feltétlenül saját) álláspontjuk mellett. A vitázók nem csak elmondják az érveiket, hanem reagálnak a másik oldal érveire, álláspontjára. A disputa egy közösségi játék, egy szellemi sport, ahol a résztvevők saját készségeiket fejleszthetik: együttműködés, érveléstechnika, nyilvános beszéd, kritikus gondolkodás, rendszerezési készség, tolerancia, nyitottság, önbizalom, értő figyelem - mind-mind olyan képesség, készség, ami bárki számára hasznosítható lehet a mindennapok vagy akár a munka során. A disputa ráadásul nem csak a készségeket, hanem az önismeretet is fejleszti. Disputázni bárki jöhet, nem kell egy bizonyos témában jártasnak lenned. A lényeg az, hogy nyitott legyél, és a saját, már meglévő tudásodat hajlandó legyél bővíteni, tágítani. A vitának számtalan formája van, a blogbejegyzésekben pedig ezek alkalmazásáról fogok beszámolni.

2016. március 11., péntek

Vitára fel! - IntegRÁCIÓ

Halihó!

Tudom már, annak idején miért hagytam abba a blogolást: időhiány miatt, ami sajnos most is utolért, akármennyire kellemetlen napi társ is... Szépen mutatja a teendőim fokozatos szaporodását, hogy a félév elején még volt időm keddenként  blogolni,  most meg péntek délután a vonaton ülve gépelem a bejegyzést. De legalább most jön a hosszúhétvége (=szigorlatra tanulás), aztán még tavaszi szünetünk is lesz! A szünetek miatt két SzEDiK el is fog maradni, de mielőtt erről beszélek/írok, először lássuk, mi is történt a héten.
Mint azt előre jeleztem, megint különleges alkalmunk volt (és még legalább egy ilyen lesz a félévben!), hiszen ezúttal a Motiváció Tanoda IntegRÁCIÓ kampányába csatlakoztunk be.  A lényeg az volt, hogy az iskolai integrációról vitázzunk. Miután jött a megkeresés, sokat gondolkodtam azon, hogy hogyan is lenne legcélszerűbb  megtervezni a foglalkozást. Amikor felvetettem a kis társaságomnak, hogy lenne ez a téma, akkor nagyon hamar kiderült, hogy elég sok tévhit, rosszul ismert fogalom és pontatlan információ kereng a fejekben. Nem csak az integrációról, hanem akár a kisebbség, mélyszegénység fogalmairól is. Rájöttem, hogy muszáj lesz tisztázni ezeket a fogalmakat ahhoz, hogy egyáltalán beszélgetni tudjunk az integrációról. Volt egy olyan pillanat is, amikor úgy gondoltam, két alkalmat is rászánunk, aztán ezt elvetettem. (A sors iróniája, hogy a foglalkozás végére azt éreztem, hogy három alkalmat is ki tudna tölteni a téma...) Végül is elkészültem egy egészen tisztességes, egy alkalomra szóló óratervvel. Íme:

1. Jégtörés - bevezetés
2. Definíció

  • 3-4 csapatokban dolgoznak
  • fogalom-kártyákat kapnak a csapatok és megpróbálják definiálni a fogalmakat (pl. mélyszegénység, hátrányos helyzet, integráció, szegregáció, kisebbség, szabad iskolaválasztás)
  • a csoportok által alkotott definíciót közösen megbeszéljük
  • kiscsoportban megkapják a definíció-kártyákat, és össze kell párosítaniuk a fogalmakkal, ezután pedig össze kell hasonlítaniuk a saját csoportdefiníciójukkal
  • ezután közösen megbeszéljük a definíciókat
3. Cikkek és vita
  • részletek kiemelése az előzetesen facebookon megosztott cikkekből 
    • L. Ritók Nóra: Az egyházi iskolál és a szegregáció (a "recept" rész; a "Mégis miért rejt magában problémát a helyzet? A jövő miatt." kezdetű rész)
    • L. Ritók Nóra: Az integráció gátjai a terepi tapasztalatok tükrében (Alapfelvetések, Az integráció és a szegregátumok közösségei, A közvélemény)
    • mozaiktechnikával végignézni a cikkrészleteket
    • közösen átbeszélni a legfőbb pontokat, gondolatokat
  • negatív brain-storming
    • középre felkerül: staus quo: szabad iskolaválasztás
  • vita - kétsarkos, négysarkos
    • Meg kellene szüntetni a szabad iskolaválasztást. 
    • Integrált oktatás sosem valósulhat meg.
4. Zárókör


Ugye hogy jól néz ki. Annyi azért hozzá tartozik a történethez, hogy hétfőn legalább egy órán keresztül vagdostam a kártyákat, vagy hat csapatra valót, és erre összesen 4-en (négyen!!!) jöttek el... plusz két vendég a motivációtól, így két három fős csapattal dolgoztunk, de nyilván izgalmasabb lett volna több  emberrel. És még azt is hozzáfűzném az óratervhez, hogy kevésbé  vitára, mind inkább közös gondolkodásra építettem fel a foglalkozást, ami nyilván látszik is rajta.

És akkor nézzük, hogyan is valósult meg az óraterv.

1. Jégtörés,  bevezetés.  Kezdjük ott, hogy késéssel kezdtünk, ráadásul úgy, hogy előző nap mindenkire ráírtam facebookon, hogyha jönnek, akkor érkezzenek időben... nyilván nem ment át az üzenetem... - oké, bocsi, ez olcsó nyelvészkedős poén akart lenni. Szóval, mikor elkezdtük, akkor csak egy rövid bemutatkozókört tartottunk, de ez a mi esetünkben elég is volt.

2. Definíció. Ezt a feladatot nagyon vártam, a kártyák elkészítésével rengeteget bíbelődtem, különösen a definíciók megkeresésével, megalkotásával, ráadásul többnél nem is találtam az internet tágas világában egy hivatalos definíciót. Szóval tudtam, hogy nem tökéletesek, de legalább alapot szolgáltathatnak a további diskurzushoz. Két csapatra osztottam tehát a társaságot, minden csapatra jutott egy Motivációs, akik tökéletesen belepasszoltak a játékba: hagyták, hogy a többiek megfogalmazzák a gondolataikat, de közben hozzá is szóltak, háttértudást, információt szolgáltattak,  ha szükség volt rá.  Kvázi élő könyvtárként működtek (amilyen gyakorlat egyébként van is!), és én ennek nagyon örültem. Ugyan az elmúlt két évben elég sokat foglalkoztam a HH-sok és HHH-sok helyzetével, meg még vizsgáztam is integrációval is foglalkozó tárgyból (pedagóguspalánta vagyok, na), meg még a foglalkozás előtt utána is olvastam, de ezt a tudásomat nem éreztem olyan biztosnak, hogy be merjem vállalni a tudásszolgáltató szerepét. Ők viszont első kézből szerzett tapasztalatokról tudtak beszélni, ami szerintem nagyon sokat hozzátett a foglalkozáshoz. Viszont ezzel a résszel rengeteg idő elment, a kiscsoportos és közös körökön egyaránt. Tanakodtam közben, hogy sürgessem-e őket, szabjam-e rövidebbre a definíciók kapcsán kialakuló diskurzusokat, de végül úgy döntöttem, hagyom, hogy menjen minden a maga ütemében. Így egy jó óra eltelt a foglalkozásból, mire eljutottunk a következő egységig.

3. Cikkek és vita. Ami azt illeti, átnevezhetném ezt az egységet egyszerűen Cikkekre. Merthogy a negatív brainstorming előtt megálltunk, mert addigra már közelebb jártunk a két órához, mint a másfélhez... Ennek a résznek egy óriási tanulsága volt, na jó, kettő. Egyrészt vannak, akik nem akarják elhinni, hogy amik a cikkekben le voltak írva, nemhogy megtörténhetnek, de meg is történnek. És hogy kinek a hibája, hogy az egyetemista korosztályból többeknek tényleg nincsen fogalma arról, a társadalom egyes rétegei körül mi zajlik? Nem tudom, de érdemes rajta elgondolkodni. A másik dolog pedig, hogy aki nem akarja, hogy meggyőzzék, azt nem is lehet. Felsorolhatsz akárhány érvet, bizonyítékot, tehetsz fel kérdéseket. Nyugodtan. Próbálkozz csak. De ez csak akkor működik, ha megvan a kompromisszumra való hajlandóság mindkét félben. De te legalább megpróbáltad.

A vége felé még egy utolsó gondolat, leginkább önreflexió. Az egyik résztvevő többször használta a "fehér - cigány" elkülönítést(?). Kétségem sincsen afelől, hogy ez nemhogy nem PC, de még csak nem is oké. Nem a cigány, hanem a fehér. Ennek ellenére nem reagáltam rá, pedig moderátorként nekem lett volna a feladatom, hogy az ilyesfajta megjegyzéseket kiszűrjem, megakasszam. És nem tettem, amin nagyon sokat rágódtam azóta. Még mindig nem tudom, miért nem. Talán azért, mert a megszólalóra azonnal érkezett válasz (nem a fenti megjegyzés kritikája, hanem a gondolatra reakció), és nem akartam megakasztani a vitát, utána pedig elment a pillanat? Vagy egész egyszerűen nem mertem bevállalni egy ilyesfajta konfliktust? Ha ez a helyzet, akkor nagyon-nagyon sokat kell még fejlődnöm ezen a téren.

A lényeg, hogy miután eltelt az idő a definíciókkal meg a cikkekkel, lezártam a foglalkozást. Szerintem így is nagyon hasznos volt. De abban most már biztos vagyok, hogy akár 3x90 percet is simán megérne a téma - egyben, természetesen. Az első óra nagyjából az lenne, amit nekünk sikerült végigcsinálnunk, a második óra lenne ami kimaradt, kicsit több vitával, a harmadik pedig akár mondjuk egy policys-képviseleti vitás rész. Talán egyszer.

Most jön egy szünet, március 15. miatt, szóval legközelebb két hét múlva találkozunk, egyelőre ismeretlen témában.

Addig is: vitára fel!

Sári

U.i.: Ha valaki szeretné elkérni a kártyákat, csak írjon rám facebookon, és szívesen átküldöm.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése