Disputa

Mi a disputa? Formális vita, amelyben szabályok és keretek mentén a résztvevők érvelnek (nem feltétlenül saját) álláspontjuk mellett. A vitázók nem csak elmondják az érveiket, hanem reagálnak a másik oldal érveire, álláspontjára. A disputa egy közösségi játék, egy szellemi sport, ahol a résztvevők saját készségeiket fejleszthetik: együttműködés, érveléstechnika, nyilvános beszéd, kritikus gondolkodás, rendszerezési készség, tolerancia, nyitottság, önbizalom, értő figyelem - mind-mind olyan képesség, készség, ami bárki számára hasznosítható lehet a mindennapok vagy akár a munka során. A disputa ráadásul nem csak a készségeket, hanem az önismeretet is fejleszti. Disputázni bárki jöhet, nem kell egy bizonyos témában jártasnak lenned. A lényeg az, hogy nyitott legyél, és a saját, már meglévő tudásodat hajlandó legyél bővíteni, tágítani. A vitának számtalan formája van, a blogbejegyzésekben pedig ezek alkalmazásáról fogok beszámolni.

2016. március 1., kedd

Vitára fel! - Tudni sosem árt, tanulni mindig kell...

Sziasztok!

Az eheti foglalkozás több szempontból sem úgy alakult, ahogy előre terveztem. Egyrészt, mert múlthéten ilyenkor még egy egészen más téma volt a fejemben (és a csapat fejében is), úgy volt, hogy egy témának két alkalmon keresztül vágunk neki. Aztán hosszas vacillálás és tervezgetés után rájöttem, hogy az úgy nem fog jól működni, azért döntöttem úgy, hogy végül is az emberi génmódosításról fogunk vitatkozni. (Ez persze azt eredményezte, hogy csak nagyon későn került fel az esemény a facebookra, bár így is voltak négyen, de talán többen lettek volna, ha korábban látják a foglalkozást.)
Másrészt kiderült, ugyan lelkesedés van a téma iránt, de ez még nem minden - némi háttértudás sem árt azért. A génmódosítás nekem egy kicsit már a sci-fi kategóriába csúszik át, csomó mindent hallottam már róla, asszem, egy kurzuson belül érintettük résztémáit. De amikor a hétvége folyamán elkezdtem magamat beleásni a témába, jöttem rá, hogy lényegében semmi érdemlegeset nem tudok a génekről, a génmódosításról meg ezekről. Szóval elkezdtem kutatgatni, a Wikipédia angol nyelvű szócikkei egészen jó kiindulópontnak tűntek, magyarul is találtam egészen jó cikkeket a témával kapcsolatban. Azt a kis társaságom már előre leszögezte, amikor a félév elején felvetődött a téma, hogy mivel nincsen tudományos bizonyítása a génmódosított növények természetre/emberekre káros hatásának, arról inkább ne nagyon beszéljünk. Így hát próbáltam leginkább az emberi génmódosításra koncentrálni, de míg a permetezőszer és a kukorica szavakat értem, az öröklődő és nem öröklődő génmódosítás különbségét már nem tudtam egészen felfogni. Emiatt az óravázlatomba direkt beterveztem egy kis beszélgetős-tudásösszeadós részt, hátha a többiek is így állnak a dologgal, ráadásul ők nem is nagyon olvasgattak utána. Na igen, ez egy külön dilemmám szokott lenni: osszak-e meg mondjuk az eseményen olyan cikkeket, videókat, stb. előzetesen, amit utána alaptudásnak vennék a foglalkozás során. Elolvasnák? Egyáltalán rákattintanának? Egyelőre úgy tűnik, hogy inkább nem - nyilván különleges esetekben, mint a jövőheti, megteszik, de az igazság az, hogy ez egy tök önkéntes dolog, és szerintem erősen demotiváló hatású lenne, ha hétről hétre akár csak 2 cikket is kiadnék, hogy tessék ezt most elolvasni, jövő héten számon kérem... Az önszerveződő disputakörnek nem ez az üzenete.

Szóval, végül ilyen lett az óratervem:

1. Beköszönő, játék
2. Definiálás: Mit jelent a GMO/genetikailag módosított élőlény?

  • növényi génmódosítás
  • emberi génmódosítás - milyen formái léteznek? milyen formái engedélyezettek?
  • génterápia
  • géndopping
  • transzhumanizmus
3. Kétsarkos - négysarkos
4. Zárókör

És hogy akkor végül hogyan is zajlott le mindez? Hát így:

1. Játék - Nem játszottunk! Félév eleje óta ígérgetem nekik a rabszolgapiacot, de mióta  az ígéret elhangzott a számból, sosem voltak elegen. (Kivéve persze múlthéten a kicsikkel, de hát ott meg egyéb okok miatt nem rabszolgapiacoztunk) Így egy kicsit pletykálkodtunk egyetemi dolgokról - ami vicces, tekintve, hogy csak fiúk voltak hétfőn a SzEDiK-en... ennyit a nemi sztereotípiákról.

2. Definiálás. Több cikket, amit olvastam, ki is nyomtattam, volt ötletem, hogy esetleg mozaiktechnikával kiscsoportban olvastatok velük cikkeket, és utána beszélgetünk, de ilyen kevés emberrel ennek nem láttam értelmét. (Múlt héten el voltam kényeztetve!) Így végül kérdéseket dobtam be, és arról kezdtünk el beszélgetni. A közös tudás összedobása viszont nagyon jól működött, egyrészt jól látszott, hogy keveset tudunk a témáról tényszerűen, másrészt érdekes kérdések is felvetődtek, például az abortusz és az emberi embrióhoz való viszonyulásnak a kérdése. De sok mindent csak kérdőjelek között tudtunk megbeszélni, és rengeteg idő is elment ezzel a résszel, amikor egyáltalán próbáltuk helyre rakni a dolgokat. 

3. Kétsarkos - négysarkos. Amikor kitaláltam az első feladatot, rettenetesen kreatívnak éreztem magamat: a feladat ugyanis az volt, hogy két dolog közül kellett választaniuk: Amerika kapitány és Vasember. Persze az analógia működhet Pókember - Batman párossal is (sem a Marvel, sem a DC nem fizetett az ingyen reklámért, bár járt volna...). És hogy hogyan jönnek ezek a szuperhősök a témánkhoz? Hát úgy, hogy Amerika kapitány és Pókember kvázi génmódosított, tökéletesített emberek, míg Vasember és Batman "önerőből", illetve a technika útján tettek szert a szuper erejükre. Ugye, milyen kreatív? És valószínűleg jól is működött volna, ha a fiúk(!) ismerik ezeket a szuperhősöket. Mármint úgy egyáltalán tudják őket kötni valamihez... hát ez nem ment maradéktalanul, szóval a végén el kellett magyaráznom a karakterek lényegét (és igen, Amerika kapitány összetettebb annál, hogy a nácik lefagyasztották, ami egyébként nem is igaz...). Na persze, ekkor meg már jött a kérdés, hogy akkor Superman hova tartozik... az én hivatalos álláspontom, hogy sehova, mert űrlény, de hát ezen a ponton már mindegy volt... 
A csodás kezdés után jöttek a tételmondatok hasonlóan csodás eredményekkel.

A hadsereg katonáit génkezeléssel kellene erősebbé és hatékonyabbá tenni.
Első körben mindenki (jó, négy embernél amúgy sem túl nagy a szórás, de akkor is...) a tagadó oldalra állt. Aztán szépen lassan volt, aki átment állítani, de a nekiindulás nehézkes volt. Persze  a legerősebb érv a tagadó oldalon első körben az volt, hogy ma már úgyis drónok harcolnak, szóval legfeljebb a gombokat nyomkodhatnák erősebben a génmódosított katonák... ami jogos is. Aztán valahol a vita közben elkezdtünk a nanotechnológiáról beszélni, meg a Johnny Depp-féle Transzcendes filmről, és ekkor már elég távoli science fictionos-utópisztikus magaslatokba elszálltunk. Ideje volt visszatérni a Földre a következő tételmondattal.

A mesterséges génmanipuláció az evolúció következő lépcsőfoka.
Ez a tételmondat egészen jól működött, mind a két oldalra álltak első hallásra is, és valóban érdemi vita zajlott. Bár egy biológus jól jött volna, aki megmondja, hogy az evolúció honnan evolúció, de egyikünk egy egészen érthető definícióját adta meg ennek a folyamatnak. Megegyezésre a két oldal nem jutott a végén, de a vita izgalmas volt.

4. Zárókör. Ezután berekesztettem az ülést, kifutottunk az időből, és nem is éreztem, hogy a maradék felírt tételmondat ezek után nagy sikernek örvendene. Nem mondom, hogy a találkozás rosszul sikerült volna, mert nem így történt. A viták jók voltak, rengeteget tanultunk, és ami talán fontosabb volt ezen az alkalmon: jókat szórakoztunk. És kivételesen a tételmondatok is egészen jól működtek, bár biztosan sikeresebbek lettek volna a megfelelő háttértudással. 
De azt hiszem, ez egy nagyon fontos tanulsága is volt az alkalomnak: bármihez hozzá tudunk szólni, mindenről lehet véleményünk, de igazi, érdemi vitát csak olyan dologról tudunk folytatni, amiről van tudásunk. Ez igaz egy biológiai, egy környezeti vagy akár egy társadalmi témára is. Szóval érdemes cikkeket, videókat beintegrálni a foglalkozásokba, ha előre lehet tudni, hogy nincsen megfelelő (ezt hogyan definiáljam?) mennyiségű háttértudása a vitázóknak. Mondjuk, ezt lehet jobban csinálni, mint ahogy én tettem most hétfőn, az biztos. 

De talán majd jövőhéten! Merthogy a következő foglalkozásunk megint különleges lesz: a Motiváció Műhely IntegRÁCIÓ-kampányának keretén belül az iskolai integrációról fogunk, ha nem is vitázni, de talán inkább együtt gondolkodni. :)

Addig is: vitára fel!

Sári

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése