Disputa

Mi a disputa? Formális vita, amelyben szabályok és keretek mentén a résztvevők érvelnek (nem feltétlenül saját) álláspontjuk mellett. A vitázók nem csak elmondják az érveiket, hanem reagálnak a másik oldal érveire, álláspontjára. A disputa egy közösségi játék, egy szellemi sport, ahol a résztvevők saját készségeiket fejleszthetik: együttműködés, érveléstechnika, nyilvános beszéd, kritikus gondolkodás, rendszerezési készség, tolerancia, nyitottság, önbizalom, értő figyelem - mind-mind olyan képesség, készség, ami bárki számára hasznosítható lehet a mindennapok vagy akár a munka során. A disputa ráadásul nem csak a készségeket, hanem az önismeretet is fejleszti. Disputázni bárki jöhet, nem kell egy bizonyos témában jártasnak lenned. A lényeg az, hogy nyitott legyél, és a saját, már meglévő tudásodat hajlandó legyél bővíteni, tágítani. A vitának számtalan formája van, a blogbejegyzésekben pedig ezek alkalmazásáról fogok beszámolni.

2016. szeptember 11., vasárnap

Most mondhatod - az új tanévben is!

Elkezdődött az új tanév
Bizony, a legutolsó bejegyzés óta túl lettünk egy vizsgaidőszakon, sőt, a nyár is úgy elröppent, mintha nem is lett volna. 
Hirtelen azon kaptam magamat, hogy már a termet szervezem le a disputához, és még gyorsan bevillant, hogy hirdetni is kellene a klubot - ez a kurzusfelvétel és egyéb ügyes-bajos dolgok között kevésbé sikerült, szóval a félév első alkalmán velem együtt négyen voltunk. De nem aggódom, itt még téma sem volt, ellenben majd a következő hetekben...! De erről később.
És mivel a SzEDiK visszatért, így a blogbejegyzések is visszatérnek - még ha nem is egyből az óra után.
Szóval, az első foglalkozás, találkozó előtt volt egy olyan érzésem, hogy nem leszünk túl sokan, de mivel nem akartam "negatív energiákat bevonzani", így két forgatókönyvet készítettem - egyet sok emberre, egyet kevésre - végül ez utóbbi lépett érvénybe. Lássuk is a vázlatot:

1. Bevezetés - jégtörés
2. Az érv - szerkezeti, elméleti ismétlés
3. Érvelős játékok
4. Lezárás

Hát igen, csak semmi bonyolult így első nekifutásra :D

1. Bevezetés - jégtörés: Ez volt az a pont, ami leginkább különbözött a két verziómban, hiszen ha jött volna egy csomó ismeretlen hallgató, akkor ez a rész hosszabb és játékosabb lett volna. De mivel mind ismertük egymást, akik itt voltunk, így leginkább csak egy kis "Mi történt a nyáron?" beszélgetés volt az eleje - de a hangulat legalább meg volt. Meg persze közben még elsősöket igazgattunk útba, akik talán a "Rockkultúra" előadást keresték... (Pedig minden alkalommal megörültem, hogy a négy-öt fős csoportok hozzánk jönnek...)
Itt a legelején, ha már így magunkban voltunk, átbeszéltük, hogy milyen témák legyenek a félév során. Nem lövök le már az elején minden poént, de jó kis témáknak nézünk elébe ebben az évben.

2. A fél/év elején mindig átvesszük az érv felépítését, most még azzal egészítettem ki, hogy tudatosan átbeszéltük, hogy az érvnek milyen fajtái vannak - ezeket akkor szoktuk érinteni leginkább, ha vita közben mondjuk látványosan kijönnek. De ez volt a legrövidebb része az órának - az a tapasztalatom, hogy ez tipikusan olyan dolog, ami sokkal jobban rögzül, ha csináljuk is.

3. Így hát következtek az érvelős játékok. 
Nemrég belefutottam egy oldalba, ami azt hirdette magáról, hogy a "85 legellentmondásosabb vitatémát" listázza - ezt mindenki döntse el magának, van közöttük néhány nagyon országspecifikus téma (India, ha jól vettem ki), de valóban találtam néhány általánosan érdekes témát itt.
Mindig próbálok új tételmondatokkal előállni, különösen, hogy a csapat többsége visszajár. És ugyan érdekes néha ugyanazt a vitát lejátszani úgy, hogy közben eltelt némi idő, de ezt azért nem mindig jó megjátszani. Szóval keresgetek, kutatgatok, és néha kincsbe botlok. Rengeteg oldal van egyébként, ahol tök izgalmas vita-ötleteket lehet szeretni, ha nem is egyből tételmondatokat, de legalább jó alapanyagokat. Ilyen például a debate.org is, ahol ráadásul le is lehet folytatni írásban a vitákat. (Vannak sokszor ismétlődő témák, és a minőség is különbözik, de nekem nagyon jó ötletforrás.)
Ezen az órán a következő tételmondatokat dolgoztuk fel.

A TV és a filmek nagyobb hatással vannak a gyerekre, mint a szülők.
A nők jobb politikusok, mint a férfiak.
A munkahelyeken a pénz a legnagyobb motivációs tényező. 

Mind a három tételmondatnál volt szembenállás, az elsőt és az utolsót kétsarkos vitával csináltuk meg, míg a középsőt véleményvonallal. Mind a háromnál jó kis viták lettek, jól működtök a tételmondatok (mivel csak most jutottam el odáig, hogy leírjam a blogra, így már természetesen pontosan nem fogom tudni felidézni a részleteket). A női politikus kérdésnél bejött a gender problematika, ott viszont nagy volt az egyetértés, a végén egyértelműen abban állapodtunk meg, hogy nem a társadalmi nemnek, a gendernek kellene meghatároznia mondjuk a parlament összetételét, hanem a tényleges hozzáértésnek. 
Így, hogy ilyen kevesen voltunk, eléggé belekalandoztunk a mondatokba, néhol ráharaptunk egy-egy füstölheringre is, de ezek mondjuk nekem jól jelezték, hogy milyen típusú témák érdeklik inkább a csapatot.

Miután ezzel a három tételmondattal el is ment nagyjából az idő, jött a lezárás (4.), ami még egy kis beszélgetésbe torkolt, szóval a 90 perc helyett bőven 120 perc után hagytuk ott a termet... :) Nem panaszkodom!

A jövő héten pedig egy igazán aktuális témát fogunk feldolgozni - az SZTE-BTK-n ugyanis kötelezővé tették az előadások látogatását, ez pedig nagyon izgalmas vitákat indított el az egyetemisták között élőben és a facebook-on is. Ezeket a beszélgetéseket akarom egy kicsit a disputa keretei közé terelni - és ez hátha becsábít egy csomó új embert is :D

Addig is (holnapig) - vitára fel!

Sári



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése