Disputa

Mi a disputa? Formális vita, amelyben szabályok és keretek mentén a résztvevők érvelnek (nem feltétlenül saját) álláspontjuk mellett. A vitázók nem csak elmondják az érveiket, hanem reagálnak a másik oldal érveire, álláspontjára. A disputa egy közösségi játék, egy szellemi sport, ahol a résztvevők saját készségeiket fejleszthetik: együttműködés, érveléstechnika, nyilvános beszéd, kritikus gondolkodás, rendszerezési készség, tolerancia, nyitottság, önbizalom, értő figyelem - mind-mind olyan képesség, készség, ami bárki számára hasznosítható lehet a mindennapok vagy akár a munka során. A disputa ráadásul nem csak a készségeket, hanem az önismeretet is fejleszti. Disputázni bárki jöhet, nem kell egy bizonyos témában jártasnak lenned. A lényeg az, hogy nyitott legyél, és a saját, már meglévő tudásodat hajlandó legyél bővíteni, tágítani. A vitának számtalan formája van, a blogbejegyzésekben pedig ezek alkalmazásáról fogok beszámolni.

2014. február 12., szerda

TED az SZTE-n

Megkezdődött a második félév - azt hiszem, ez senkinek sem újdonság. Nekem az elmúlt három nap eléggé hosszú volt: a keddi öt óra lefárasztotta a szünetről még alig visszatért agyamat. Így ma reggel, amikor felkeltem, hogy elinduljak a nyolckor kezdődő "tanáris órámra", bevallom őszintén, nem voltam túl lelkes. Ráadásul terembonyodalom volt, majd nagy nehezen kiderült, a kongresszusi teremben leszünk (ami egyébként király, mert annyira kényelmes, pihe-puha székek vannak... ez álmos reggeleken egyébként nem biztos, hogy pozitív :) ). 
Végül megérkezett a Tanár úr, elkezdte keresni a PowerPointot, és ekkor keltette fel a figyelmemet valami, ami miatt egyből felébredtem - a PPt mellett TEDTalk-ok videói voltak! Hohó! Innentől biztos voltam, hogy ez csak jó óra lehet. 

És nem is tévedtem. Ugyan ez még csak amolyan bevezetés volt, rengeteg gondolkodni valót kaptam. Például az egyik kedvencem, hogy azok a gyerekek, akik most kezdik a sulit, és akiket mi majd tanítani fogunk, 2070 környékén fognak nyugdíjba menni... És a mi felelősségünk, feladatunk lesz majd, hogy olyan képességeket, tudást adjunk majdani tanítványainknak, amit majd a század második felében (!) is tudnak hasznosítani - egy korban, amiről nekünk elképzelésünk sincs... (Ez azért egy kicsit rémisztő...)
Elkezdtük összeszedni az "univerzális" képességeket, amiket szakmától, végzettségtől, területtől függetlenül mindenhol elvárnak az embertől: problémamegoldó képesség, rugalmasság, együttműködési képesség, szervezőkészség, jó kommunikációs készség, döntéskészség... És ahogy ezekről beszéltünk, szinte láttam, ahogy a kis lámpácska felgyullad a fejem mellett - ezek azok a képességek, amiket a disputázással is lehet fejleszteni!!!!! 

Szóval vannak ezek a képességek, amiket mindannyian tudunk majd hasznosítani a jövőben a munkáink során, és amiket könnyedén, saját magunk is fejleszthetünk egy jó hangulatú társaságban, a SzEDiK-ben! (Na igen, ez volt a mai reklám helye...) A disputa ezért igazán nagyszerű - mert sok területet képez egyszerre egyszerű, játékos módszerekkel. 

Ja, és hogy miért lett ez után a felfedezés után még jobb az előadás? Merthogy megnéztük a nagy kedvenc Sir Ken Robinson Bring on the learning revolution! című TEDTalkját! (A TED egy világkörű előadás sorozat, a honlapjukon olvashattok a szerveződésről, aminek egyébként magyar előadásai is vannak, a TEDxYouthról, ami a mi korosztályunk előadóinak ad teret, és keresgethettek az előadások között, számtalannak már magyar felirata is van.) Igazán király egyetem a miénk, ahol az oktatók TED-es beszédeket hoznak be nekünk órára! :) Sir Robinsonnak egyébként több beszéde is fenn van a honlapon, érdemes meghallgatni őket - hihetetlen elme gondolatai kitűnő humorral megfűszerezve.

Ez volt mára a blogolás, remélem, sikerült a vitázás előnyeinek egy új aspektusát bemutatnom. Ha felkeltettem az érdeklődésedet, jelentkezz!

Sári
(szedik.disputa@gmail.com, facebook.com/disputaszeged)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése