Disputa

Mi a disputa? Formális vita, amelyben szabályok és keretek mentén a résztvevők érvelnek (nem feltétlenül saját) álláspontjuk mellett. A vitázók nem csak elmondják az érveiket, hanem reagálnak a másik oldal érveire, álláspontjára. A disputa egy közösségi játék, egy szellemi sport, ahol a résztvevők saját készségeiket fejleszthetik: együttműködés, érveléstechnika, nyilvános beszéd, kritikus gondolkodás, rendszerezési készség, tolerancia, nyitottság, önbizalom, értő figyelem - mind-mind olyan képesség, készség, ami bárki számára hasznosítható lehet a mindennapok vagy akár a munka során. A disputa ráadásul nem csak a készségeket, hanem az önismeretet is fejleszti. Disputázni bárki jöhet, nem kell egy bizonyos témában jártasnak lenned. A lényeg az, hogy nyitott legyél, és a saját, már meglévő tudásodat hajlandó legyél bővíteni, tágítani. A vitának számtalan formája van, a blogbejegyzésekben pedig ezek alkalmazásáról fogok beszámolni.

2014. február 7., péntek

I'll be back!

Nos igen, ahogy a Terminátor is tette annak idején, a SzEDiK is megígérte, hogy visszatér, és most szavunkhoz hűen megint itt vagyunk.
Mindenki túlélte a vizsgaidőszakot, persze vannak, akik a sebeiket ápolgatják (8 napon túl és belül gyógyuló sebek a jegyektől és vizsgák számától függően) és vannak, akik mindenféle sérülések nélkül megúszták az elmúlt heteket. De valamilyen - remélhetőleg kipihent, ismét lendületes, kaland- és legfőképp tudásvágyó testtel és lélekkel - formában mindenki visszatért a második félévre, ami bizony, hétfőn kezdődik - ezt csak azért írom kicsivel, hátha valaki elfelejtette... nem én akarok lenni a rossz hírek hozója...

Hogy a SzEDiK milyen állapotban tér vissza? 
Újabb, még több, még nagyobb lendülettel, természetesen! A vizsgaidőszakot ugyanis nem csak tanulásra használtam, hanem a disputatudásom fejlesztésére is: részt vettem egy DIA által szervezett workshopon, ahol újabb trükköket és technikákat tanultam, amit remélem, hogy használni is tudok majd.
De persze nem csak ily módon használtam a "disputatudásomat". Hanem a vizsgákra való felkészülésben is. A rendszerező gondolkodásmód, a kérdezési technikák, a problémamegoldás, az összefüggő beszéd képessége, amit a disputának köszönhetően tanultam meg, mind-mind hasznomra váltak a tanulásban, illetve a vizsgák közben is. 
Amikor ezt felismertem - persze amikor már tisztán tudtam gondolkodni, és nem paráztam, hogy valamelyik vizsgát elfelejtettem... - jöttem rá, hogy ezeket a képességeket mennyire könnyen, milyen észrevétlenül sajátítottam és tettem hasznos tudássá, mióta disputázok. És nem azért, mert egy tanár beleverte a fejembe, hanem mert a csapattársaimmal, disputás barátaimmal együtt fejlesztettük a játékok, a viták közben önmagunkat és egymást is

És ez az, amit minél több szegedi egyetemistának szeretnék átadni, megmutatni a második félévben. Remélem, hogy most azok is kedvet kapnak a disputa kipróbálásához, akik előző félév végén a ZH időszakban, a vizsgaidőszak előtt már nem akartak valami egészen újba belekezdeni. De mivel ez egy új félév új kurzusokkal, új energiával, itt az ideje kipróbálni valami újat - mégpedig a disputát! :D

Szóval ha érdekel a dolog, szeretnéd kipróbálni, megnézni, megismerni, hogy mi ez az egész, írj egy e-mailt a szedik.disputa@gmail.com oldalra, vagy írj a facebook oldalunkra! Ha bármi kérdésed van, szintén ezeken a címeken érhetsz el!


További jó pihenést a második félév előtti utolsó napokra!


Sári

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése