Disputa

Mi a disputa? Formális vita, amelyben szabályok és keretek mentén a résztvevők érvelnek (nem feltétlenül saját) álláspontjuk mellett. A vitázók nem csak elmondják az érveiket, hanem reagálnak a másik oldal érveire, álláspontjára. A disputa egy közösségi játék, egy szellemi sport, ahol a résztvevők saját készségeiket fejleszthetik: együttműködés, érveléstechnika, nyilvános beszéd, kritikus gondolkodás, rendszerezési készség, tolerancia, nyitottság, önbizalom, értő figyelem - mind-mind olyan képesség, készség, ami bárki számára hasznosítható lehet a mindennapok vagy akár a munka során. A disputa ráadásul nem csak a készségeket, hanem az önismeretet is fejleszti. Disputázni bárki jöhet, nem kell egy bizonyos témában jártasnak lenned. A lényeg az, hogy nyitott legyél, és a saját, már meglévő tudásodat hajlandó legyél bővíteni, tágítani. A vitának számtalan formája van, a blogbejegyzésekben pedig ezek alkalmazásáról fogok beszámolni.

2013. november 30., szombat

Disputa a dispután kívül

A mai blogbejegyzés egy kicsit rendhagyó lesz: azt szeretném megmutatni, hogy azok, akik disputáznak, elkezdik valóban máshogy látni a világot, észreveszik a problémákat a környezetükben, és szívesen segítenek is megoldani azokat, érdekli őket a demokrácia, a társadalom, és hajlandóak a szabadidejüket ezekre a dolgokra rááldozni. És tudjátok, mi a legjobb? Hogy vannak olyan szervezetek, amik még támogatják is a fiatalok ebben. Nos, az én középiskolai vitaklubom, a Kner Imre Disputakör (KID) tagjainak példáján szeretném ezt bemutatni. 

Demokrácia – Online?

Szeptemberben indult, és hamarosan véget ér az a vetélkedősorozat, amelyet a Barankovics Alapítvány indított Online Demokrácia Activity – Tedd O:DA néven középiskolások számára. A verseny nagyon népszerű, az ország minden tájáról neveztek csapatok a megmérettetésre. Az online fordulókban valódi aktivitást kérnek a versenyzőktől: önkéntes munkát kellett a csapatoknak végezniük, fel kellett karolni valamilyen helyi ügyet, amit támogatni tudnak, illetve meg kellett találni hétköznapi hősüket, egy, a környezetükben élő embert, akinek közösségi tevékenységét példamutatónak tartják.
Békés megyéből a Gyomaendrődi Kner Imre Gimnáziumból két csapat is részt vesz a versenyen mentortanáraikkal, Malatinszky Zitával és Valuska Lajossal.
A Kneresek és a Knertészek csapata is kitűnően teljesít: az utolsó forduló zárása előtt harmadik és ötödik helyen állnak a versenyben. Fontos ügyeket találtak a fordulókban: a Kneresek örökbe fogadtak egy kosárlabda pályát, amelynek palánkjait felújították, a Knertészek pedig a Roma Közösségi Házban teremtettek hagyományt: játszóházat tartottak általános iskolásoknak. Az ő tevékenységüket az Iskolai Közösségi Szolgálat keretében a gimnazisták folytatni is fogják.
A gyerekek megtalálták hőseiket is: az értékmentő néprajzkutató dr. Szonda Istvánt és az „Élet másokért Alapítvány” vezetőjét, Vaszkó Sándornét. Mindketten példaértékű, ámde a többség számára észrevétlen, láthatatlan, ám annál fontosabb munkát végeznek a kultúramegőrzés és a hátrányos helyzetű emberek megsegítése terén. A diákok vállalták, hogy továbbra is segítik „hőseik” munkáját.
Ha a csapatok az utolsó fordulót is jól teljesítik, az értékes tárgynyereményeken túl esélyessé válnak egy brüsszeli tanulmányúton való részvételre is.

A diákok tevékenységéről a https://www.facebook.com/kneresek?fref=ts és a https://www.facebook.com/knerteszek?fref=ts oldalakon tájékozódhatnak az érdeklődők. Itt megtekinthetők a feladatokról készült videók is.

Én, mint régi ismerősük, barátjuk, csapattársuk nyomon követtem a fiúk-lányok/lányok-fiúk tevékenységét, és öröm volt látni, a lelkesedésüket, a kitartásukat, azt az önzetlenséget, amivel másoknak segítettek. Azt hiszem, az összes gyerek példája követendő, aki a verseny keretén belül O:DAtette magát, és önkénteskedett, segített másoknak. Csak így tovább! (Ja, és némi elfogultsággal: Hajrá Knertészek, hajrá Kneresek!!!!! :D )

Sári

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése