Disputa

Mi a disputa? Formális vita, amelyben szabályok és keretek mentén a résztvevők érvelnek (nem feltétlenül saját) álláspontjuk mellett. A vitázók nem csak elmondják az érveiket, hanem reagálnak a másik oldal érveire, álláspontjára. A disputa egy közösségi játék, egy szellemi sport, ahol a résztvevők saját készségeiket fejleszthetik: együttműködés, érveléstechnika, nyilvános beszéd, kritikus gondolkodás, rendszerezési készség, tolerancia, nyitottság, önbizalom, értő figyelem - mind-mind olyan képesség, készség, ami bárki számára hasznosítható lehet a mindennapok vagy akár a munka során. A disputa ráadásul nem csak a készségeket, hanem az önismeretet is fejleszti. Disputázni bárki jöhet, nem kell egy bizonyos témában jártasnak lenned. A lényeg az, hogy nyitott legyél, és a saját, már meglévő tudásodat hajlandó legyél bővíteni, tágítani. A vitának számtalan formája van, a blogbejegyzésekben pedig ezek alkalmazásáról fogok beszámolni.

2013. november 14., csütörtök

A szervezés nehézségei

Aki már hozzászokott a mindennapos SzEDiK bejegyzésekhez, ma is elégedetten mehet aludni. (Nem hiszem, hogy két nap után túl sokan lennének, de azért hátha...) A kései bejegyzésnek az az oka, hogy ma egy rettenetesen hosszú napon vagyok túl, de végre itt ülök a laptop előtt, és arra készülök, hogy kiönthessem a szívem.
Igen, a mai bejegyzés egy vallomás lesz - arról, hogy milyen nehéz is disputa klubot csinálni. Szerintem senki sem gondolná, hogy ennyire bonyolult, bevallom, még én sem gondoltam.

Amikor a felvételi eredmények kihirdetésekor megtudtam, hogy tényleg felvettek az SZTE-re, az első - na jó, nem, de mondjuk a... sokadik gondolatom, miután az örömtől magamhoz tértem az volt, hogy hogy fogok én ott disputázni. Hiszen ott nincsen disputaklub!

A nyár folyamán addig hánytam-vetettem a dolgot, míg el nem határoztam, hogy ha nincsen, akkor majd én csinálok :D Szerencsére SzEDiKDávid is így vélekedett, és ezután facebook-chaten ment az ötletelés nagy távlatokban, hogy hogy és mint is kellene meghonosítani a vitázást Szegeden... Aztán elkezdődött az egyetem, mi csak kapkodtuk a fejünket, hogy most akkor mi van? Száguldoztunk előadások, könyvtár, szemináriumok, könyvtár között, és valahogy a disputázásra nem maradt idő. De nem felejtettük el.

Ekkor jött a megoldás: a DIA képzést szervezett egyetemistáknak arról, hogy hogyan lehet disputaklubot alapítani! Pont ez kellett nekünk. A kétnapos Pesti képzésen megvilágosodott előttünk, hogy pontosan hogy és mit is kellene csinálni, és már akkor elkezdtük sejteni, hogy ez nem lesz olyan egyszerű. De olyan lendületet kaptunk attól a képzéstől, hogy most már ha akartunk sem tudtunk volna leállni.

Így hát beindult a szervezkedésünk. Először is összegyűjtöttük, hogy mi minden kell egy klubhoz:

  1. Lelkes szervezők - abszolút pipa
  2. Eszközök - filcek, papír, blue tack, stb. 
  3. Egy hely, ahol gyűlhetünk
  4. Támogatás az egyetem felől
  5. És a legfontosabb: résztvevők!
Gyorsan rá kellett jönnünk, hogy a 2-as és 3-as ponthoz bizony finanszírozás kell. De azt honnan szerezhet az ember? Hát az Egyetemtől! Ezért kerestük meg először is a BTK HÖK-ösöket, akik (számunkra meglepő módon) nagy lelkesedéssel fogadták az ötletünket. Olyannyira, hogy némi egyeztetés után beleegyeztek, hogy támogatnak minket! És ez nem csak szellemi "ügyesek vagytok, gyerekek!" támogatás, hanem financiális is (ma kaptam az infót, hogy az első összejövetelekhez szükséges eszközök már meg is vannak!), ja, és még termet is segítenek szervezni nekünk! Kérhetnek ennél többet a lelkes szervezők?

Nos, igen - résztvevőket... Naeztmeghogy? Na igen, naeztmeghogy. Hát úgy, hogy facebook oldalt csináltunk (https://www.facebook.com/disputaszeged), blogot (ezt olvasod most), igyekszünk plakátot csinálni (már ha sikerül végre normális méretben elmenteni, néha rühellem a technikát...), és terjesztjük az igét mindenkinek. De vajon ez elég? Nem tudom, majd kiderül.

Csak azt tudom, hogy rengetegen lájkolnak és olvasnak minket, ami már kiindulás. De ez azt is jelenti, hogy jönnek majd hozzánk vitázni? Remélem. Talán ledisputázzuk, hogy a lájkok mennyit érnek (egy volt disputás társam által készített videó)... 

Levonva a bejegyzés konklúzióját (bevett záróduma a vitában) elmondhatom, hogy nem egyszerű disputa klubot szervezni, és eddig minden nagyon könnyen ment. Most már csak a lelkes emberkéket várjuk, akiknek van kedvük csatlakozni hozzánk.

Gyertek, gyertek!

SzEDiKSári

U.i.: A hétvége folyamán a disputával bővebben foglalkozó bejegyzések lesznek, hogy azok is kapjanak egy kis képet a dologról, akik még soha nem vitáztak. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése