Disputa

Mi a disputa? Formális vita, amelyben szabályok és keretek mentén a résztvevők érvelnek (nem feltétlenül saját) álláspontjuk mellett. A vitázók nem csak elmondják az érveiket, hanem reagálnak a másik oldal érveire, álláspontjára. A disputa egy közösségi játék, egy szellemi sport, ahol a résztvevők saját készségeiket fejleszthetik: együttműködés, érveléstechnika, nyilvános beszéd, kritikus gondolkodás, rendszerezési készség, tolerancia, nyitottság, önbizalom, értő figyelem - mind-mind olyan képesség, készség, ami bárki számára hasznosítható lehet a mindennapok vagy akár a munka során. A disputa ráadásul nem csak a készségeket, hanem az önismeretet is fejleszti. Disputázni bárki jöhet, nem kell egy bizonyos témában jártasnak lenned. A lényeg az, hogy nyitott legyél, és a saját, már meglévő tudásodat hajlandó legyél bővíteni, tágítani. A vitának számtalan formája van, a blogbejegyzésekben pedig ezek alkalmazásáról fogok beszámolni.

2013. november 13., szerda

Bemutatkozás II.

(Igen, az első bejegyzést bemutatkozásnak szántuk...)

Tehát, mint az múltkor halkan elárultuk, ketten vagyunk a szervezők, akik alulról indítva próbálják meghonosítani a disputázást Szegeden. De kik is vagyunk mi, és honnan a fellendülés?

Egyikünk: SzEDiKDávid: Középiskolai tanulmányaimat Győrben, a Szabadhegyi Magyar-Német Középiskolában végeztem. Itt kerültem először kapcsolatba a disputával. Tanáraim ösztönzésére indult el a csapatom két évvel ezelőtt a Demokratikus Ifjúságért alapítvány által rendezett Szóval?! országos vitaversenyen, ahol országos döntőbe jutottunk. A felkészülés során ismerkedtem meg a Karl Popper-vitaformátummal, és minél többet gyakoroltam a megmérettetésre, annál jobban megtetszett a szabályozott keretek közötti vitázás. Ez ösztönzött arra, hogy az egyetemen is megkeressem a lehetőséget a vitázásra.

Másik egyikünk: SzEDiKSári: Gyomaendrődi vagyok, a Kner Imre Gimnáziumba jártam, itt ismerkedtem meg a disputázással egy verseny kapcsán (Vita-csata). Nekem, a csapattársaimnak, a többeknek a suliból és a tanárainknak annyira megtetszett a dolog, hogy alapítottunk egy vitaklubot (juj, ez ismerős rész...), a KID-et (Kner Imre Disputakör). Amellett, hogy tavaly a Szóval?!-on országos harmadikok lettünk csapatommal, a Kner-gyerekekkel, számtalan más disputás programon részt vettem, és nagyon bántam, hogy az SZTE-n nincs vita. Ezért határoztam végül el, hogyha nincs, akkor csinálok! :D

Ebből látszik, hogy mindkettőnknek van disputás múltja, és a kedves olvasónak szerencséje, hogy korlátoztuk a bemutatkozás terjedelmét, mert oldalakat lennénk képesek írni arról, hogy a disputa hogyan, mikor és miért befolyásolta az életünket (lehet, később fogunk is :D ). A lényeg, amit egyszerűen és gyorsan meg tudunk fogalmazni, hogy a disputát csak élvezni lehet, és aki egyszer megízleli, hogy milyen jó dolog, az többet el sem felejti (és talán egy kicsit függő lesz...). És ezt az élményt szeretnénk megosztani az SZTE-s társainkkal, azokkal, akik még csal tőlünk hallottak először a vitázásról, és azokkal is, akik esetleg már próbálták.

Mi mindenkit szeretettel várunk november 25-én és december 2-án este 8 órától, 90 percen keresztül. 
Igen, és nagyon várjuk a jelentkezőket!

SzEDiKSári

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése