Disputa

Mi a disputa? Formális vita, amelyben szabályok és keretek mentén a résztvevők érvelnek (nem feltétlenül saját) álláspontjuk mellett. A vitázók nem csak elmondják az érveiket, hanem reagálnak a másik oldal érveire, álláspontjára. A disputa egy közösségi játék, egy szellemi sport, ahol a résztvevők saját készségeiket fejleszthetik: együttműködés, érveléstechnika, nyilvános beszéd, kritikus gondolkodás, rendszerezési készség, tolerancia, nyitottság, önbizalom, értő figyelem - mind-mind olyan képesség, készség, ami bárki számára hasznosítható lehet a mindennapok vagy akár a munka során. A disputa ráadásul nem csak a készségeket, hanem az önismeretet is fejleszti. Disputázni bárki jöhet, nem kell egy bizonyos témában jártasnak lenned. A lényeg az, hogy nyitott legyél, és a saját, már meglévő tudásodat hajlandó legyél bővíteni, tágítani. A vitának számtalan formája van, a blogbejegyzésekben pedig ezek alkalmazásáról fogok beszámolni.

2013. november 28., csütörtök

Disputa, disputa, disputa...

A cím azt hiszem, tökéletesen összefoglalja a hetemet. Nagyjából akármit is csináltam, mindig eljutottam valahogy a vitáig.

De először is kezdeném egy hatalmas SORRY-val, hiszen hétfőn éjszaka megígértem, hogy kedden blogolni fogok arról, hogy mi volt az első SzEDiK találkozón. Nos, ezt az ígéretemet nyilvánvalóan nem tudtam betartani, de a körülményekre hivatkozom, és ujjal mutogatok a rengeteg Final-re, ZH-ra, beadandóra, meg elővizsgákra, meg miegyébre... 

De végre eljutottam odáig, hogy blogoljak. Egyébként már hiányzott.

Szóval(.eu), hétfőn este megejtettük az első találkozót! És én nagyon élveztem, és a zárókör, valamint az azt követő beszélgetések alapján mindenki más is. Kemény 6-an voltunk, de hát innen szép nyerni, és ami azt illeti két olyan embert is sikerült elcsábítani, aki korábban még nem is hallott a disputáról. És ez, kérem szépen, már teljesítmény. Szóval kezdtünk a bemelegítő, jégtörő játékokkal. Én "moderáltam" a dolgot, és az elején, hogy őszinte legyek, kaptam néhány kétkedő pillantást a bemelegítős játékaim elmagyarázása után, "hogy ez most komoly, mi itt már egyetemisták vagyunk!...", de láss csodát, ezeknek köszönhetően szépen lassan mindenki lelazult, és észre sem vették, amikor az egyik játék átcsapott érvelésbe. 
Ezután jött a "komoly" rész, átbeszéltük az érv felépítését, majd pedig kipróbáltuk a kétsarkos vitázást, kortesbeszédeket hallgattunk, és jó volt! 
A zárókörben annyi kritikát azért kaptunk, hogy kevesen voltunk és egy kicsit későn volt a program. Na igen, ezen dolgozunk. A folyamatos (nagyjából) reklámozással próbáljuk becsábítani az embereket, de gondolom, ez itt vizsgaidőszak előtt úgy sem fog látványosan sikerülni, de azért hátha. Az időpont pedig... nos, a következő félévben olyan megpróbálunk majd a rendszeres találkozóinknak olyan időpontot találni, ami mindenkinek megfelel, és nincs ilyen későn.
Szóval összességében jól alakult az első találkozó, és már alig várom a következő hétfőt! :)

És hogy miért telt az egész hetem a disputa jegyében? Hát ma, az egyik órán a görög elődök lettek megemlítve, a másikon pedig én tartottam pecha kucha előadást a az érvelésről. Bezony! :D

Szóval, eltekintve az éjszakába nyúló tanulástól, az alváshiánytól, meg a hasonlóktól, jó kis hét volt ez, és még nincs vége! Mi lesz még itt?!

Sári

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése